جوابیه سازمان شیلات به گزارش «آغاز چراغ خاموش صید ترال»

سازمان شیلات کشور جوابیه‌ای درباره گزارش «آغاز چراغ خاموش صید ترال/پای سازمان شیلات در میان است» برای تجارت‌نیوز ارسال کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، سازمان شیلات کشور جوابیه‌ای درباره گزارش «آغاز چراغ خاموش صید ترال/پای سازمان شیلات در میان است» برای تجارت‌نیوز ارسال کرده است.
مدیر مسئول محترم خبرگزاری تجات نیوز
با سلام و احترام؛
بازگشت به مطلب منتشره در آن خبرگزاری محترم به تاریخ ۱۲/۷/۱۴۰۲ باعنوان «آغاز چراغ خاموش صید ترال/پای سازمان شیلات در میان است» توضیحات این سازمان به منظور روشنگری و تنویر افکار عمومی ارسال می شود. خواهشمند است مقرر بفرمایید مطابق قانون مطبوعات و رسانه‌ها اقدام مقتضی صورت پذیرد. از سال ۱۳۹۹ به دلیل تنش‌های اجتماعی به وجود آمده و برخی از فضاسازی‌های مجازی، توقف ۲ ساله فعالیت شناورهای صید صنعتی ترال بدون در نظر گرفتن مبانی کارشناسی ذیربط انجام شد که در حال حاضر نیز دوره فوق منقضی شده و نزدیک به یک سال از خاتمه آن می‌گذرد.

متاسفانه توقف ناوگان فوق منجر به بلا تکلیفی بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده و حذف فرصت اشتغال حدود ۱۵ هزار نفر شاغل مستقیم و غیرمستقیم و تحت تاثیر قرارگرفتن معشیت خانواده‌های آنها شده است، همچنین با کاهش حجم تولیدات دریایی کشور به میزان حدود ۱۰۰ هزار تن و تاثیر مستقیمی که بر تعطیلی بخشی از صنایع تولید پودر ماهی داشته، وابستگی کشور به واردات پودر ماهی را افزایش داده که این مساله نیز از دیگر تبعات توقف فعالیت ناوگان مذکور محسوب می‌شود.

هر روش صیدی در صورتی که از استانداردهای لازم مدیریت صید برخوردار نباشد‌، می‌تواند آسیب‌هایی را به ذخایر آبزی و اکوسیستم وارد کند، بنابراین روش صید ترال هم مشابه هر روش صید دیگری نمی‌تواند فی نفسه مخرب باشد و اطلاق عام صید ترال به عنوان صید مخرب کاملاً غیرکارشناسی و غیر علمی بوده و طرح چنین موضوعی نیز در هیچ یک از مراجع معتبر تخصصی و علمی مورد تایید نیست.

امروزه به منظور کاهش فشارصیادی در آبهای ساحلی و تعدیل تلاش صید در صیدگاه‌های نزدیک به ساحل، برنامه ریزی بهره‌ برداری از ذخایر صیدگاه آبهای عمیق و نیمه عمیق ضرورت دارد تا از فرصتهای برداشت آبزیان ارزشمند صیدگاه‌های مربوطه به نحو احسن استفاده شود و فرصت تولید، اشتغال و ارزآوری آن تقویت شود. براین اساس و مطابق رویکردی که اکثر کشورهای پیشرو دنیا به سمت آن حرکت می‌کنند بهره‌برداری از ذخایر فانوس ماهیان در آبهای عمیق دریای عمان، براساس یافته‌های تحقیقاتی و مطالعاتی مستند که سوابق این مطالعات به حدود نیم قرن پیش برمی‌گردد، ضرورت دارد. حال این سوال مطرح می‌شود برای برداشت ذخایر مذکور در صیدگاه آب‌های عمیق دریای عمان که به عنوان ماده اولیه به منظور رفع نیاز کشور به پودر ماهی محسوب می‌شود از چه روش صید مناسب دیگری می توان استفاده کرد؟

تحت شرایطی که برای تغذیه حدود یک میلیون تن تولید آبزی پروری نیاز به حداقل 200هزارتن پودر ماهی داریم و از طرفی ذخیره آب‌های عمیق ما پاسخگوی تامین نهاده مهم پودر ماهی است آیا باید به پتانسیل های ارزشمند داخل کشور نگاه کرد یا در مسیر واردات و خروج ارز از کشور که همانا وابستگی کشور را به دنبال دارد حرکت کنیم.

همچنین ذخیره ماهیان یال اسبی که از آبزیان غیرماکول بوده و به دلیل محدودیت‌های شرعی در داخل کشور مصرف نمی‌شود به عنوان فرصتی ارزشمند برای صادرات و ارزآوری کشور محسوب می‌شود تا در برنامه‌ریزی صید قرار گیرد. از این رو در بخشی از صیدگاه‌های دور از ساحل خلیج فارس که امکان برداشت وجود دارد جز با روش صید ترال اختصاصی نیمه سطحی با چه روش دیگری قابل انجام خواهد بود؟

سازمان شیلات ایران، در راستای تکالیف و مسئولیت های تعریف شده در قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آبزی و آیین‌نامه اجرایی آن، وظیفه مدیریت، حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی در کلیه آبهای تحت حاکمیت و صلاحیت جمهوری اسلامی ایران رابر عهده دارد. مدیریت ناوگان صید صنعتی ترال نیز بخشی از این اختیارات بوده که متاسفانه طی چند سال اخیر آماج دیدگاه‌های غیرکارشناسی در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور شده است.

براساس تکایف قانونی تعریف شده برای سازمان شیلات ایران، بهره برداری از ذخایر آبزی در صیدگاه های خیلج فارس و دریای عمان ، متناسب با شرایط زیستی و اکولوژیک آبزیان و دریا با احساس مسئولیت و دغدغه بر روی ذخایر و منایع آبزیان و استفاده از روشهای مختلف صید، از جمله روش صید ترال برنامه‌ریزی و انجام می‌شود که امکان بهره‌برداری اقتصادی برای برداشت از ذخایر آبزیانی چون میگو، ماهیان یال اسبی و فانوس ماهیان را در شرایط حاضر امکان پذیر می‌نماید که متناسب با هدف‌گذاری‌های تخصصی شیلات است برداشت ذخیره میگو توسط شناورهای صید خرد مثل قایق و لنج صیادی و بهره‌برداری از ذخایر فانوس ماهیان و یال اسبی نیز توسط کشتی‌های صید صنعتی اختصاصی انجام می‌شود.

همچنین تمام برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات در دست پیگیری سازمان شیلات در بحث ناوگان صید صنعتی ترال صرفا در چارچوب مفاد دستورالعمل مدیریت صید ترال انجام می‌شود که مفاد آن در جلسات کارگروه تخصصی ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر که در کارگروه ویژه مرز شورای امنیت کشور که با حضور نمایندگان مطلع و تام الاختیار دادستانی کل کشور، ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان بنادر و دریانوردی، نیروی دریائی ارتش، نیروی دریائی سپاه پاسداران، نیروی دریائی ناجا، وزارت اطلاعات، وزارت کشور، موسسه تحقیقات علوم شلاتی کشور و سازمان شیلات با لحاظ جمیع نظرات و ملاحظات تخصصی، اجتماعی و امنیتی تهیه و در نهایت در جلسه 29/8/1401 کار ویژه مرز با ریاست وزیر کشور ابلاغ شده که حاوی ضوابط و چهارچوب‌های تخصصی، اجرایی و مدیریتی صید ترال در کشور است و استانداران استانهای ساحلی بوشهر و هرمزگان مسئولیت اجتماعی و اجرایی موضوع را در جلسات مختلف پذیرفته اند و هرگونه برنامه ریزی فعالیت ناوگان صید صنعتی ترال ضمن هماهنگی لازم با مسوولین ستادی و استانی ذیربط از جمله استانداران به عنوان مسوولیت عالی اجرایی در هر استان انجام می شود.

درضمن در راستای اجرای صحیح فعالیت مذبورو حساسیت موضوع، نظارت بر فعالیت ناوگان صید صنعتی ترال نیز در چارجوب مفاد دستورالعمل مدیریت صید ترال، لایه های نظارتی موردنظر افزایش یافته و علاوه به کنترل های بندری و کارشناسی شیلات از تمام ظرفیت های موجود بشرح ذیل استفاده می شود:
ـ سامانه پایش و کنترل برخط شیلات (VMS)
_ سامانه پایش و کنترل برخط سازمان بنادر و دریانوردی (AIS)
_ استقرار ناظر مقیم برروی هر شناور با به کارگیری نیروهای آموزش دیده بسیج دریایی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
ـ کنترل و نظارت منسجم یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات
همکاری در کنترل و نظارت لازم توسط نیروهای مرزبانی (دریابانی)

از این رو شروع فعالیت مجدد ناوگان فوق حاصل تصمیمات و مصوبات ده ها ساعت جلسات هماهنگی با کلیه ارکان تصمیم گیر ملی و استانی بوده بعنوان تکلیف قانونی توسط سازمان شیلات ایران در حال پیگیری است به طبع ایجاد موانع و تشکیک در امر فوق، پیگیری حقوقی از سوی این سازمان را دارد.

❇️ روابط عمومی اداره کل شیلات استان بوشهر

??????????? ?

❇️ با ما همراه باشید???

♦️ پایگاه خبری شیلات استان بوشهر
? https://eitaa.com/shilatbushehr
♦️کانال شیلات بوشهر در واتس اپ :
? https://chat.whatsapp.com/CTTKJLldsTq44XxFskC3Dq
♦️ سایت شیلات استان بوشهر
?https://shilatbushehr.ir/

درباره ی مشک آبادی

مطلب پیشنهادی

طرح دریابست در استان بوشهر اجرا می شود:

به گزارش روابط عمومی شیلات استان بوشهر ، نشست کمیته مدیریت صید شیلات استان بوشهر …

تولید بیش از دو میلیارد قطعه لارو میگوی پرورشی در استان بوشهر

مدیرکل شیلات استان بوشهر از تولید ۲.۲ میلیارد بچه میگو پرورشی در مراکز تکثیر آبزیان …

مدیرکل شیلات استان بوشهر از برگزاری مناقصه انتخاب پیمانکار پروژه بهسازی بندر صیادی جفره خبر داد:

به گزارش روابط عمومی شیلات استان بوشهر عقیل امینی مدیرکل شیلات استان بوشهر از انتخاب …

بازدید معاون وزیر و رئیس سازمان شيلات ایران از نمایشگاه دستاوردهای آماد و پشتیبانی نیروی دریایی ارتش

معاون وزیر و رئیس سازمان شيلات ایران و هیئت همراه از نمایشگاه دستاوردهای آماد و …

همکاری لجستیکی نیروی دریایی ارتش در حوزه پرورش ماهی در قفس

در ملاقات فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه با معاون وزیر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *