تیتر خبرها

پرورش ماهی در استان بوشهر به یک صنعت پیشران تبدیل شده است

مجری یکی از طرح پرورش ماهی در قفس های دریائی گفت :  بعد از رکود فعالیت دو طرح پرورش ماهی بزرگ در استان بوشهر ، توسعه این طرح دور از باور به نظر می رسید و مورد حمایت دستگاههای استانی نبود اما پشتیبانی و هدایت شیلات موجب شد تا دو طرح در دیلم و کنگان احداث شود و با رسیدن به تولید و مشخص شدن اقتصادی بودن آنها توسعه پیدا کند بطوریکه این روزها شیلات با حجم زیاد تقاضا برای سرمایه گذاری مواجه است و این صنعت به یکی از صنایع پیشران استان در زمینه تولید و اشتغال تبدیل شده است .

حمیدرضا پیشاهنگ با اشاره به اینکه در مجموع صنعت پرورش ماهی در قفس های دریائی به نسبت سایر طرح های پرورش آبزیان مزایای بیشتری دارد اظهار داشت : این طرح انرژی بر نیست و به برق نیاز ندارد و حتی در مصرف بنزین هم از بنزین یارانه ای استفاده نمیکند . در واقع بجز تسهیلات ، از دولت هیچ یارانه ای بابت تولید دریافت نمیکند و البته نیازی هم نیست . مخرب محیط زیست هم نیست و حتی بدلیل تشکیل زیستگاههای مصنوعی آبزیان در محیط پیرامون قفس ها ، از جنبه های مثبت زیست محیطی هم برخوردار است .

پیشاهنگ به سایر مزایای طرح های پرورش ماهی اشاره کرد و عنوان داشت : از دیگر جنبه های مثبت این طرح ها بازار نسبتاً بهتر آن در قیاس با میگو است زیرا گرایش مردم دنیا به مصرف ماهی بیش از میگو است و مقایسه سرانه مصرف این دو آبزی خود گویای این مطلب است .خوشبختانه در زمینه ساخت قفس ها نیز سرمایه گذاری کرده ایم و اکنون مونتاژ قفس ها و نصب آن در دریا بوسیله شرکت های مستقر در استان انجام می شود و نیاز به خارج به حداقل رسیده است .

پیشاهنگ مشکلات این طرح ها را برشمرد و افزود : مشکل اصلی طرح های پرورش ماهی در قفس های دریائی به عدم وجود شرکت هائی است که باید خدمات مورد نیاز این طرح ها را پشتیبانی کنند . مثلاً عدم وجود شناور جرثقیل دار باعث شده تا به هنگام تعویض تور که ضروری است ، تورهای قبلی بجای خارج شدن از آب و شست و شو و نصب در دوره های بعدی تولید ، بوسیله غواص پاره و از آب خارج شود چون بدلیل چسبیدن گیاهان و جانوران دریائی به بدنه تور و سنگینی آن ، امکان خارج کردن آن از آب بدون جرثقیل میسر نیست . همین مورد باعث شده تا در هر دوره تولید ۳  تور را پاره و کنار بگذاریم که هزینه زیادی به تولید کننده تحمیل می شود . بنابراین ضروری است که شیلات نسبت به سازماندهی این نوع شرکت ها و حمایت از آنها اقدام کند . در زمینه کنترل بیماری های ماهی هم مشکل جدی است و جا دارد اداره کل دامپزشکی در این زمینه فکری اساسی کند . همچنین باید برای جایگزینی گونه ماهی سی باس که اینک در قفس های دریائی پرورش داده می شود چاره ای اندیشیده شود . گرچه اکنون بدلیل حجم کم تولید بازار فروش این محصول با مشکل چندانی مواجه نیست و هر کیلوگرم آن بستگی به سایز ماهی از ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان به فروش میرسد اما واضح است که تمایل مردم به مصرف این ماهی زیاد نیست و در صورت تولید انبوه با مشکلاتی مواجه خواهد شد . بنابراین هم برای بازار داخل و هم بازار خارج و هم ورود گونه های بومی از جمله ماهی هامور اقدامات جدی تری باید به عمل آید .

اکنون ۶ طرح پرورش ماهی در قفس های دریائی در محدوده آبهای ساحلی استان بوشهر با ظرفیت ۴ هزار و ۵۰۰ تن نصب و مورد بهره برداری قرار گرفته است .

درباره ی yarahmadi

مطلب پیشنهادی

جلسه بررسی مسائل و مشکلات سوخت شناورهای صیادی برگزار شد:

به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات استان بوشهر صبح امروز بیست و ششم فروردین …

نشست تخصصی مدیرکل شیلات با مجموعه معاونت صید شیلات استان بوشهر:

به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات استان بوشهر صبح بیست و یکم فروردین ماه …

نشست تخصصی مدیرکل شیلات استان بوشهر با مجموعه معاونت آبزی پروری شیلات استان:

به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات استان بوشهر ظهر دیروز عقیل امینی مدیرکل شیلات …

نشست مدیرکل شیلات استان بوشهر و مدیریت پست بانک استان برگزار شد:

به گزارش روابط عمومی شیلات استان بوشهر، مدیر پست بانک استان بوشهر به اتفاق هیئت …

دیدار مدیرکل شیلات و مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان بوشهر:

به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات استان بوشهر صبح امروز عقیل امینی مدیرکل شیلات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *