تیتر خبرها

ظهراب رستمی” صیاد گناوه ای در برنامه‌ای که به پاس فداکاری‌اش برای نجات جان ۲۲ هموطن در هشتم آبان سال ۱۳۸۸ شنبه شب در کلبه فرهنگ و هنر این شهر برگزارشد، اصلی‌ترین خواسته خود را برخورد مسئولان با صیدغیرمجاز و مخرب “ترال” توسط افراد فرصت طلب عنوان کرد.

این صیاد گفت:  نجات جان عده‌ای از هموطنام را  تنها بخاطر رضای خدا و دلم انجام دادم  و انتظار تشویقی از هیچکس ندارم و تنها خواسته ام از مسئولان این است که به داد صیادان برسند.

ظهراب رستمی افزود: هدف اصلی حضورم در این برنامه انعکاس مسایل و مشکلات قشر صیادی این شهرستان بویژه در مورد معضل صیدغیرمجاز ترال در دریا  است.

وی بیان کرد: خلیج فارس بر اثر صیدغیرمجاز ترال نابود شده است و باید هر چه زودتر جلوی این روش مخرب گرفته شود.

این صیاد گناویه ای گفت: صیادان منطقه برای برخورد با فرصت طلبانی که اقدام به صیدغرمجاز ترال می کنند، از همه مراجع ذی ربط بصورت حضوری و مکتوب پیگیری کردند اما تاکنون هیچ اقدامی برای حذف این روش صید انجام نشده است.

رستمی اظهارداشت: در هر سفر دریایی که برای صید ماهی می روم ، شناورهای زیادی را می بینم که با انداختن تور “رکسی” در حال صیدغیرمجاز ترال هستند و هرچه به مسئولان اطلاع می‌دهم فریادرسی نیست.

صیاد فداکار گناوه‌ای افزود: عده ای به قصد نابود کردن آبزیان دریا با خیال راحت و بدون ترس به صید کف روب ترال اقدام می کنند بدون اینکه برخوردی با آنها صورت گیرد.

وی از مسئولان مربوطه خواست که مسایل و مشکلات و معضل صیادان را پیگیری کنند.

رستمی گفت: هیچ حرفی از خود ندارم و کاری که برای نجات جان ۲۲ هموطن کردم وظیفه هر صیادی است.                                                                        

مدیرعامل تعاونی صیادان گناوه گفت: سالروز نجات ۲۲ هموطن در آب های خلیج فارس توسط ظهراب رستمی یکی از روزهای تاریخی و بیادماندنی برای جامعه صیادی و دریانوردی است که نباید فراموش شود.

عبدالله بویراتی افزود: ظهراب رستمی در آبان ۸۸ در دریای خروشان و متلاطم خلیج فارس کاری کرد که تا همیشه ماندگار و در تاریخ این دیار ثبت شود.

وی اظهارکرد: ای کاش فداکاری این صیاد خطه جنوب کشور مثل دیگر اتفاقاتی که در کشور رخ می‌دهد برای جامعه تبیین و معرفی شود اما فراموش شده است.

بویراتی گفت: یکی از کارهایی که متولیان امر  باید درقبال خدمات و جانفشانی این صیاد فداکار انجام دهند، ثبت و چاپ خاطرات ایشان در کتاب‌های درسی است.

مدیرعامل تعاونی صیادان گناوه افزود: در این ارتباط تشکیل یک کارگروه متشکل از شهرداری، فرمانداری، بنادرودریانوردی، شیلات، تعاونی صیادان و دانشگاه‌های شهرستان لازم است تا زحمات و جانفشانی این صید فداکار گردآوری و در یک کتاب چاپ شود.

این آیین که به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر، تعاونی صیادان و انجمن فعالان اجتماعی در کلبه فرهنگ و هنر شهر گناوه برگزارشد، از ظهراب رستمی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

 ‘ظهراب رستمی’ صیاد و ناخدای فداکار گناوه ای در هشتم آبان سال ۱۳۸۸ جان ۲۲ تن از هموطنان را که بیشتر آنها دانشجو بودند و با یک اتوبوس دریایی  مسیر جزیره خارگ به گناوه حرکت می کردند دچار توفان شده و در امواج متلاطم و خروشان خلیج فارس غرق شده بودند، با فداکاری و جانفشانی آنان را با قایق صیادی خود نجات داد.

روش ترال (کف‌روب) که در زمان حاضر تنها شیوه صید میگو از دریا و مخرب‌ترین عامل زیستگاه آبزیان خلیج فارس شناخته شده‌ است، هر سال در فصل صید میگو به مدت ۳۰ تا ۴۵ روز بصورت مجاز و در مابقی سال بدون مجوز توسط صیادان متخلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هرچند در سال‌های اخیر استفاده از این روش صید بجز فصل میگو در مابقی سال در خلیج فارس ممنوع و مجازات‌های قانونی برای متخلفان در نظر گرفته شده‌است، اما این قوانین نیز نتوانسته صیادنماهای سودجو را وادار به ترک این شیوه صید کند که در صورت ادامه این روند با آسیب‌های ویران‌گری که ترال در خلیج فارس برجای گذاشته‌است، طولی نخواهد کشید که بستر این دریا از لحاظ وجود زیستگاه‌های ماهی و دیگر آبزیان به بیابان زیر آب تبدیل شود.

هم اکنون در فصل صید میگو و ترالی که توسط صیادان متخلف در خلیج فارس صورت می‌گیرد سالانه هزاران تن بچه ماهی و دیگر آبزیان در تورهای ترال گرفتار می‌شوند و به عنوان ضایعات همراه میگو، از بین می‌روند. 

ترال روشی برای صید آبزیان بویژه میگو است که در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان انجام می‌شود و بی‌رحمانه نسل آبزیان را نابود می‌کند.

تور ترال، توری بزرگ به شکل قیف است که از دو طرف به تخته‌هایی متصل و به دنبال شناور در بستر دریا کشیده می‌شود این شیوه صید در حوضچه‌های گرمسیری که گونه‌های متعدد دارد بسیار مخرب است و می‌تواند کل گونه‌ها را با خود بالا بیاورد و از بین ببرد.

با توجه به اینکه ماهی و میگو همزیست گونه‌های متعدد و فراوان دیگری هستند هر ترالی به هر شیوه‌ای (میان آبی و کف روب) می‌تواند به آبزیان خسارت وارد کند و گونه‌های ریز و درشت را صید کند.

در روش ترال، افزون بر صید آبزیان نابالغ همه‌ موجودات آبزی مانند لاکپشت‌ها و دلفین‌ها صید و به دلیل اینکه مصرفی برای ما ندارند دور ریخته می‌شوند به این وسیله به تنوع زیستی خلیج فارس و چرخه غذایی دیگر آبزیان آسیب وارد می‌شود و اکوسیستم را نابود و موجب انقراض گونه‌های زیستی دریا می‌شود.

هر چند رئیس قوه‌ قضاییه وقت در ۱۷ بهمن ماه سال ۱۳۹۸ اعلام کردند، صید ترال ممنوع است و دستگاه‌های مسئول باید با آن برخورد کنند اما باز هم در دریا صیادان زیاده خواهی که بدون توجه به مسائل زیستی تنها با هدف کسب سود بیشتر اقدام به صید ترال می‌کنند، به وفور فعال هستند.

برخی کارشناسان شیلاتی و محیط زیست دریایی براین باورند که با توجه به اینکه هنوز جانشینی برای صید میگو بجز روش ترال شناسایی و کشف نشده‌است و از طرفی صنعت پرورش میگو نیز در کشور رونق گرفته است، بهترین راهکار برای حذف ترال از چرخه صید در خلیج فارس چشم پوشی از صید میگوی دریایی است تا بهانه‌ای برای صیادنماهای متخلف وجود نداشته باشد.

درباره ی yarahmadi

مطلب پیشنهادی

پرورش ماهیان گرمابی در شهرستان دشتستان از طرح های اولویت دار شیلات استان بوشهر:

به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات استان بوشهر صبح امروز عقیل امینی مدیر کل …

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر: ممنوعیت صید ماهی مرکب از فردا چهارم اردیبهشت ماه در سراسر صیدگاه های استان بوشهر

به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات استان بوشهر بیژن ساسانی پور معاون صید و …

? برگ زرین دیگری بر افتخارات شیلات استان بوشهر: کسب رتبه دوم از بین ادارات کل شیلات استان های ساحلی و تابعه در بعد شاخص های اختصاصی ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی

? به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات استان بوشهر ، در حاشیه گردهمایی سراسری …

افزايش ارزش صادراتي محصولات شيلاتي براي تحقق شعار سال/كمك وزارت امور خارجه براي گسترش بازارهاي شيلاتي

افزايش ارزش صادراتي محصولات شيلاتي، تراز مثبت تجاري را تقويت كرده و جهش توليد را …

دیدار مدیرکل شیلات استان بوشهر با سرپرست جدید سازمان جهاد کشاورزی استان:

به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات استان بوشهر صبح امروز عقیل امینی مدیرکل شیلات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *