تیتر خبرها

هوشمندسازی مزارع پرورش میگو با فن آوری و نوآوری روز دنیا

معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر گفت: فناور عضو این پارک موفق به ساخت نخستین نمونه ایرانی سامانه هوشمندسازی سایت‌های پرورش میگو شد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری خلیج فارس، عبدالحسن بهرامی در این ارتباط افزود: تیم پنج نفره این شرکت فناور، پس از ۲ سال فعالیت، توانست سیستم هوشمند سازی سایت‌های پرورش میگو را تجاری سازی کند و اکنون به صورت پایلوت در سایت‌های منطقه رود حله این استان به کار گرفته شده‌است.

رئیس هیات مدیره شرکت نیروگستر شریف در گفت‌وگو با ایرنا، بیان کرد: استفاده از سیستم هوشمندسازی، امکان افزایش تراکم و بهره‌وری و کاهش تلفات در استخرهای پرورش میگو را به همراه دارد.

مسعود شریفی افزود: این سیستم هوشمندسازی، به صورت آنلاین پارامترهای شیمیایی آب استخرها را اندازه‌گیری و در اختیار پروش دهندگان  قرار می‌دهند که با این هشدار، از نامتعادل شدن پارامترها  و خطر مرگ و تلفات جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: این سیستم در سه سطح تغییر آب از حالت ایده‌آل به غیر ایده‌آل و  از ایده‌آل به خطر  هشدار می‌دهد تا تدابیر لازم برای پیشگیری از تلفات انجام شود.

رئیس هیات مدیره این شرکت فناور یاد آور شد: پیش از این به طور سنتی میزان میانگینی از لارو را به استخر می‌ریختند تا از تلف نشدن اطمینان داشته باشند اما  با اجرای هوشمندسازی استخرها می‌توان تغییر شاخصه‌های آب را ارزیابی و بر آن اساس میزان تراکم را افزایش داد.

شریفی عنوان کرد: بهینه‌سازی انرژی و کاهش خطرات ناشی از تغییرات ناگهانی، ثبت پارامترهای دلخواه تا مدت زمان طولانی برای بهره‌برداری علمی و پژوهشی ، سازگاری سیستم با تجهیزات الکتریکی موجود در سایت و بهره برداری ‌آسان بدون نیاز به دوره‌های آموزشی بلند مدت از دیگر مزایای هوشمند سازی سایت‌های پرورش میگو است.

وی گفت: نمونه خارجی سیستم هوشمندسازی سایت‌های پرورش میگو برای مراکز متراکم مناسب است و علاوه بر هزینه بسیار بالا، نیازمند تغییر اساسی در تجهیزات سایت‌ها و تعمیر و نگهداری است که مورد استقبال پرورش‌دهندگان  داخلی قرار نگرفته است.

رئیس هیات مدیره این تیم فناور با بیان اینکه سیستم هوشمندسازی طراحی شده نمونه داخلی ندارد، عنوان کرد: این سیستم برای اجرا نیازی به تغییر تجهیزات الکتریکی سایت‌های پرورش میگو ندارد و با شرایط  کنونی استخرهای پرورش میگو در کشور سازگار است.

شریفی اضافه کرد: این سیستم به شکلی روان و به زبان فارسی طراحی شده‌است که نیاز به آموزش ندارد و قابلیت مونوگرافیک بودن، استفاده از آن برای پرورش دهندگان با هر سطحی از سواد و تخصص را فراهم کرده‌است.

وی ادامه داد: این تیم فناور در نظر دارد در قالب طرحی جامع به میکانیزه کردن کامل سایت‌های آبزی‌پروری بپردازد و در این ارتباط به شبیه‌سازی و نمونه‌سازی همه تجهیزات می‌پردازد.

شریفی افزود: در زمان حاضر مکانیزه کردن چهار عملیات در سایت‌های پرورش میگو در دستور کار قرار دارد که دستگاه هوشمند شمارش لارو نیز بتازگی رونمایی شده‌است.

رئیس هیات مدیره تیم فناور نیرو گستر شریف گفت: این دستگاه لارو را به عنوان ماده اولیه میگو به طور دقیق شمارش می‌کند  که استفاده از آن کاهش هزینه اولیه و افزایش دقت و در نتیجه بهره‌وری را برای پرورش دهندگان به همراه دارد.

شریفی اظهار کرد: همه سایت‌ های  پرورش آبزی و استان‌های ساحلی کشور بازار هدف این تکنولوژی است که  بسیاری از آنها اعلام نیاز کرده‌اند و با حل مشکلات آن امسال به تولید انبوه می‌رسد.

وی بیان کرد: با تکمیل طرح جامع میکانیزه کردن سایت‌های آبزی پروری، کشور به طور کامل از وارد کردن تجهیزات از خارج بی‌نیاز می‌شود.

استان بوشهر هم اکنون با تولید ۲۳ هزار تن میگوی پرورشی  قطب اصلی این صنعت در کشور به شمار می‌رود.

درباره ی yarahmadi

مطلب پیشنهادی

رئیس سازمان شیلات ایران:
استان‌ها تولید و تکثیر ماهی را در اولویت قرار دهند

?رئیس سازمان شیلات ایران گفت: استان‌ها موضوع رسیدگی به تکثیر ماهی را در اولویت قرار …

جلسه تعاملی بین یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان بوشهر و پایگاه دریابانی (مرزبانی) بوشهر:

به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات استان بوشهر صبح امروز جلسه مشترکی در راستای …

آخرین شورای هماهنگی مدیران شیلات استان بوشهر در سال ۱۴۰۱ برگزار شد

آخرین نشست شورای هماهنگی مدیران شیلات استان بوشهر در سال ۱۴۰۱ با حضور مدیرکل و …

معاون جدید صید و بنادر ماهیگیری شیلات بوشهر منصوب شد

با صدور حکمی از سوی امینی مدیرکل شیلات استان بوشهر ، معاون جدید صید و …

ملاقات با فرماندار شهرستان گناوه در دومین سفر شهرستانی سرپرست اداره کل شیلات استان بوشهر:

به گزارش روابط عمومی شیلات استان بوشهر روز یکشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۱ ، عقیل امینی سرپرست اداره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *