تیتر خبرها

پرورش ماهی در قفس، طرحی برای تنفس دریا

به گزارش روابط عمومی شیلات استان ،بهره‌بردرای بیش از ظرفیت از منابع آبزیان خلیج فارس با استفاده از روش‌های و ادوات صید مخرب در دهه‌های اخیر و آلودگی‌های زیست محیط باعث کاهش ذخایر دریایی، تخریب زیستگاه‌ها و صیدگاه‌ها و افزایش تلاش‌ها و هزینه‌های صید و کاهش درآمد صیادان در سال‌های اخیر در بنادر جنوبی بویژه استان بوشهر شده‌است.

کاهش ذخایر دریایی باعث شده تا صیادان برای کسب روزی و درآمد ناچار به افزایش تلاش صیادی و طی‌کردن مسیرهای طولانی برای دسترسی به صیدگاه بهتر ناخواسته به مرز آبی کشورهای همسایه وارد شوند که توقیف آنان و تحمل سال‌ها زندانی شدن در کشورهای همسایه و گاهی هم تلفات و صدمه جانی بر اثر تیراندازی نیروهای گارد ساحلی به سمت آنها را در پی دارد.

علاوه براین سفرهای چند روزه به دور دست‌های دریا و تغییر شرایط جوی و متلاطم و مواج شدن خلیج فارس جان شمار زیادی از صیادان استان بوشهر را در سال‌های اخیر گرفته و خانواده‌های زیادی از این قشر را بی سرپرست و یتیم کرده‌است.

از طرفی برخی صیادنماهای متخلف نیز به علت کاهش ذخایر دریایی به صورت غیرمجاز و قاچاقی با استفاده از روش‌ها و ادوات مخرب صید برای برداشت بیشتر خلیج فارس را شخم می‌زنند و زیستگاه‌ها و صیدگاه‌های آسیب دیده 

از آلودگی زیست محیطی و فعالیت‌های استخراجی معادن و برداشت‌های بی رویه را بطور کلی نابود می‌کنند، طوریکه برای نسل آینده چیزی نمی‌گذارند.

صنعت پرورش ماهی در قفس که در سال‌های اخیر بجد توسط دولت تدبیر و امید مورد حمایت همه جانبه قرار گرفته با میزان تولید و، اشتغال و درآمد بالا، مقرون به صرفه بودن و پائین بودن هزینه‌های ثابت، اعمال مدیریت آسان‌تر در مقایسه با سایر روش‌ها، پرورش در محیط طبیعی و نزدیک بودن طعم و مزه ماهی تولیدی به صید دریایی، تنوع گونه‌ای و امکان استفاده از گونه‌های مختلف ماهی از مزایای پروژه پرورش ماهی در قفس است.

همچنین با توسعه این صنعت، برای اکوسیستم دریا نیز فرصت بازسازی زیستگاه‌ها و تجدید ذخایر و منابع آبزیان ایجاد می‌شود و در سال جهش تولید این طرح می‌تواند بهترین امکان برای افزایش تولید، اشتغال و ارزآوری باشد.

پرورش ماهی در قفس یکی از روش‌های متداول است که در سال‌های گذشته با توجه به مزایای خاص خود مورد توجه بیشتر کشورهای دنیا قرار گرفته و در این روش قفس‌هایی با شکل‌ها و جنس‌های مختلف بنا به شرایط محیطی و منطقه‌ای و گونه‌های مدنظر استفاده‌است و سالانه بیش از یک میلیون تن انواع مختلف ماهی از طریق پرورش قفس‌ تولید می‌شود.

در استان بوشهر صنعت پرورش ماهی در قفس یک بار به صورت آزمایشی در ۱۳۸۴ در بندر کنگان اجرا و به تولید رسید اما بیش از ۱۰ سال متوقف شد تا اینکه این طرح به صورت جدی از سال ۹۵ مورد توجه قرار گرفت و در سال ۹۶ به بهره‌برداری رسید.

در زمان حاضر چهار طرح پرورش ماهی در قفس با ۲۸ قفس در استان بوشهر فعال است و کل سرمایه گذاری ثابت انجام شده در این بخش بیش از ۷۵ میلیارد تومان است که بخشی سرمایه ثابت و بخشی نیز تسهیلات است. 

با توجه به اینکه در زمان حاضر از گونه سیباس آسیایی در صنعت پرورش ماهی در قفس در استان بوشهر استفاده می‌شود به ازای هر یک کیلوگرم ۴.۸ دلار این ماهی می‌تواند ارزآوری داشته باشد.

درباره ی sadeghd

مطلب پیشنهادی

? برگ زرین دیگری بر افتخارات شیلات استان بوشهر: کسب رتبه دوم از بین ادارات کل شیلات استان های ساحلی و تابعه در بعد شاخص های اختصاصی ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی

? به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات استان بوشهر ، در حاشیه گردهمایی سراسری …

افزايش ارزش صادراتي محصولات شيلاتي براي تحقق شعار سال/كمك وزارت امور خارجه براي گسترش بازارهاي شيلاتي

افزايش ارزش صادراتي محصولات شيلاتي، تراز مثبت تجاري را تقويت كرده و جهش توليد را …

دیدار مدیرکل شیلات استان بوشهر با سرپرست جدید سازمان جهاد کشاورزی استان:

به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات استان بوشهر صبح امروز عقیل امینی مدیرکل شیلات …

گزارش عملكرد استانهاي لرستان، بوشهر و سيستان وبلوچستان (آب هاي داخلي)

گزارش عملكرد اداره كل شيلات لرستان: افزايش توليد تخم چشم زده ماهي قزل آلا در …

? گزارش ویژه(۱)
معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در گردهمایی مدیران ستادی و استانی سازمان شیلات ایران خبر داد:

✅آغاز شناسنامه دار کردن مزارع و شناسه دار کردن محصولات شیلاتی: عملیات شناسنامه دار کردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *