تیتر خبرها

جوابیه اداره کل شیلات استان بوشهر در پاسخ به صحبت های عضو شورای شهر بردخون در رسانه خبری سورا

????احتراما” با توجه به درج مطلبی تحت عنوان “گلایه مجید دریایی سخنگوی شورای شهر بردخون از شیلات استان” در آن رسانه ، خواهشمند است پاسخ ذیل را جهت تنویر افکار عمومی عینا منتشر فرمایید.

بسمه تعالی
مدیر محترم رسانه خبری جنوب استان بوشهر (سورا)
با سلام
احتراما” با توجه به درج مطلبی تحت عنوان “گلایه مجید دریایی سخنگوی شورای شهر بردخون از شیلات استان” در آن رسانه ، خواهشمند است پاسخ ذیل را جهت تنویر افکار عمومی عینا منتشر فرمایید.

اساسا فعالیت های صیادی که در سطح کشور بر اساس قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی جمهوری اسلامی ایران و آیین نامه اجرایی آن و ضوابط و دستورالعمل های سازمان شیلات ایران صورت می پذیرد که بر همین اساس سازمان شیلات برای سه گروه صیادی شامل قایق، لنج و کشتی موافقت اصولی و اجازه نامه صید صادر می نماید تا بر اساس استانداردها، قوانین و ضوابط موضوعه فعالیت نمایند. قایق ها و لنج های صیادی در تمام طول سال (به جز دریا بست) مجاز به فعالیت های صیادی می باشند، اما کشتی های صیادی در فصول تعیین شده و در موقعیت های مشخص شده حداکثر به مدت 6 ماه در سال اجازه فعالیت دارند و طبق ماده 54 آیین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی جمهوری اسلامی ایران، محدوده مکانی صید آنها در اعماق بالای 50 متر و خارج از 12 مایل ساحلی (محدوده صیدگاه های شناورهای سنتی) تعیین شده تا تداخلی با صیدگاه صیادان سنتی و ادوات صید آنها نداشته باشند.
ناوگان صیادی صید صنعتی استان بوشهر شامل 21 فروند کشتی صیادی می باشندکه براساس ضوابط و مقررات عنوان شده و دستورالعمل مدیریت صید ترال، مصوبه کارویژه مرز شورای امنیت کشور در محدوده مکانی و زمانی ابلاغی از سوی سازمان شیلات ایران به آنها اجازه فعالیت صیادی داده شده که از تیرماه 1403 مجاز به فعالیت در محدوده خارج از 12 مایل ساحلی و اعماق بالای 50 متر شده اند و علاوه بر نظارت و کنترل مستمر و آنلاین توسط سیستم ردیاب الکترونیکی نصب شده بر روی شناور با همکاری بسیج دریایی استان که بر روی هر کدام از کشتی ها یک نیروی ناظر مقیم استقرار دارد و فعالیت آنها را دقیقا رصد می نماید و طبق فرم های آماری و دستورالعمل های صادره گزارشات خود را به مبادی ذیربط ارائه می نمایند.
علاوه بر موارد فوق، شورای تامین استان نیز که از مسئولین اجرایی،امنیتی و اجتماعی استان تشکیل می شود، بر روی فعالیت کشتی های مورد نظر تاکید و تصویب نموده اند که در چهارچوب تعیین شده فعالیت نمایند.
بنابراین،اداره کل شیلات استان ملزم به اجرای مصوبات بوده، ضمن احترام به حق و حقوق قانونی کلیه گروه های شناوری علی الخصوص قایق های صیادی،وظیفه دارد طبق ابلاغیه ها و دستورالعمل ها و ضوابط قانونی ،برای کشتی های صیادی همانند قایق ها و موتور لنج های صیادی استان، مجوز صید صادر نماید تا در راستای ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص توسعه اقتصاد دریا محور و همچنین اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دولت در زمینه تولید، اشتغال، توسعه صادرات غیر نفتی و ارزآوری برای مملکت فعالیت نمایند و در چهارچوب ضوابط ابلاغی از سوی دولت و سازمان شیلات ایران، در اقتصاد کشور مشارکت داشته باشند.
لازم بذکر است شیوه صید کشتیهای صیادی ترال میان آبی(تور ترال اصلاح شده ) با ارتفاع 2 متر و هشتاد سانت از بستر دریا طراحی شده تا ضمن کمترین آسیب به بستر دریا و ذخایر کفزی،بیش از 90 درصد صید هدف داشته باشند و آمار و اطلاعات استخراج شده از صید آنها موید این ادعا می باشد.
طبیعتا همانگونه که سایر گروه های صیادی تابع ضوابط و مقررات کشور می باشند کشتی های مذکور نیز ملزم به رعایت استانداردها و ضوابط و مقررات موضوعه می باشند و مکلف به اجرای دستورالعمل ها هستند، کما اینکه در زمان اجرای طرح دریا بست نیز از تاریخ 6/5/1403 تا 16/5/1403 کلیه کشتی ها همانند سایر قایق ها و لنج های استان در بنادر صیادی متوقف بودند و هیچگونه فعالیت صیادی نداشتند.
لازم به ذکر است که شیلات استان با همکاری دادگستری استان ، دریابانی،نیروی دریایی سپاه و سایر دستگاهها و مسئولین ذیربط به شدت با روش های صید غیرمجاز و مخرب مانند پرساین و ترال کف برخورد نموده و طی ماه های اخیر نشست های متعددی با دستگاههای امنیتی و قضات محترم علی الخصوص ریاست محترم دادگستری شهرستان های دیر و کنگان داشته و مقدمات برخورد با متخلفین و ضبط و جمع آوری ادوات صید غیرمجاز را فراهم نموده است. که عملکرد یگان حفاظت منابع آبزیان این اداره کل موید برخورد با تخلفات صیادی ترال ،پرساین و انواع صید غیرمجاز می باشد:
دستگیری و برخورد قانونی با 5 فروند موتور لنج بدون هویت،118 فروند موتور لنج صیادی،30 فروند قایق صیادی و 69 فروند قایق بدون هویت.

از شناورهای مذکور انواع ابزار و ادوات صید اعم از:تور و تخته و وینچ و درک ترال،طناب،تور محاصره ای،تور گوشگیر، قلاب، بویه، ماهی ،میگو، لابستر، خرچنگ و کوسه کشف و با دستور مقام محترم قضایی بنفع دولت ضبط گردیده است.
ذکر این نکته نیز ضروریست که با توجه به کمبود نیروهای عملیاتی یگان حفاظت منابع آبزیان کشور و استان،طی پیگیری هایی که داشتیم در سال جاری مجوز جذب تعداد 41 نفر نیروی جدید اخذ کردیم که با توجه به اهمیت یگان تعداد 32 نفر از سهمیه جذب را به یگان اختصاص داده ایم تا نیروهای عملیاتی از 16 نفر به 48 نفر افزایش و سطح کنترلی و نظارتی شیلات بر فعالیت های صیادی افزایش یابد.
در خاتمه اعلام می نماید که مجوزات فعالیت کشتیهای صیادی مربوط به زمان انتصاب اینجانب در پست مدیریت شیلات استان نمی باشد و از سال 1399 و بر اساس مصوبات کارویژه مرز شورای امنیت کشور و سایر دستگاههای ذیربط و به دستور اکید ریاست محترم جمهور شهید جناب آیت الله دکتر رئیسی در آخرین سفر خود به استان بوشهر انجام پذیرفته است که کلیه مصوبات مذکور برای تمامی دستگاههای اجرایی و مراجع ذیربط خصوصا شیلات استان لازم الاجرا می باشد.

❇️ روابط عمومی اداره کل شیلات استان بوشهر

???????????????????????????????????????????? ????

❇️ با ما همراه باشید????????????

♦️ کانال خبری شیلات استان بوشهر در ایتا
???? https://eitaa.com/shilatbushehr
♦️کانال خبری شیلات بوشهر در واتس اپ :
???? https://chat.whatsapp.com/CTTKJLldsTq44XxFskC3Dq
♦️کانال خبری شیلات بوشهر در بله
???? http://ble.ir/join/6vKRyY7K6s
♦️ لینک کانال خبری شیلات بوشهر در تلگرام
???? https://t.me/shilat_bushehr
♦️کانال آپارات شیلات استان بوشهر
???? http://www.aparat.com/shilatbushehr
♦️ سایت شیلات استان بوشهر
????https://shilatbushehr.ir/

درباره ی مشک آبادی

مطلب پیشنهادی

پیام تقدیر مدیرکل شیلات استان بوشهر از کارکنان و کارمندان شیلات استان :

به گزارش روابط عمومی شیلات استان بوشهر، دکتر عقیل امینی مدیرکل شیلات استان بوشهر به …

مدیران استانی و شهرستانی جنوب استان بوشهر بمنظور بررسی مسائل و مشکلات صیادان قانونمند در رابطه صید غیرمجاز با روش پرساین و ترال کف گرد هم آمدند:

به گزارش روابط عمومی شیلات استان بوشهر جلسه ای در محل فرمانداری شهرستان کنگان با …

۲۵ شهریور پایان فصل صید میگو در استان بوشهر

به گزارش روابط عمومی شیلات استان بوشهر، کمیته مدیریت صید استان بوشهر با حضور مدیرکل …

معاون وزیر و رییس سازمان شیلات ایران،در جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۳ (بخش اول):

برنامه های مربوط به توسعه دریامحور،در دولت چهاردهم با قدرت پیش می رود.۱۶۷ هزار هکتار …

کسب رتبه برتر اداره کل شیلات استان بوشهر در جشنواره شهید رجایی:

اداره کل شیلات استان بوشهر در محور اقتصاد مقاومتی به عنوان دستگاه اجرایی برتر در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *