به گزارش روابط عمومي سازمان شيلات ايران، رئيس گروه بهبود مديريت مزارع و ترويج فناوري سازمان شيلات ايران در گفت وگو با خبرنگار اين سازمان به بهانه برگزاري «نمايشگاه جامع كشاورزي ايران، سامانه هاي نوين آبياري ماشين آلات، نهاده ها، گلخانه ها و كشت هاي گلخانه اي» به نقش موثر مكانيزاسيون در حوزه آبزي پروري اشاره كرد و گفت:« توسعه بازار، موتور تقويت توسعه مكانيزاسيون آبزي پروري محسوب مي شود و به دليل وجود چالش هاي آبي موجود در كشور، اين بخش همچون ساير بخش ها بايد به سمت سيستم هاي فوق متراكم حركت كند.
بيژن سيدعليخاني افزود: مكانيزاسيون آبزي پروري با ايجاد تغييرات كمي و كيفي در يك واحد توليدي موجب ارتقاء بهره وري خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: براي افزايش عملكرد توليد لازم است ارتقاء مديريت توليد، كاهش هزينه هاي توليد، كاهش ريسك توليد، ملاحظات زيست محيطي و توليد بازار محور اتفاق بيفتد.
سيدعليخاني ادامه داد: تمركز بر بازار يكي از محوري ترين اهداف مكانيزاسيون محسوب مي شود و افزايش عملكرد بدون ارتقاء بهره وري نتيجه اي جز دور ريختن محصول را به همراه ندارد.
وي با اعلام اينكه بخش آبزي پروري همچون ساير بخش هاي كشاورزي داراي سيستم فروشندگان كالا است گفت: بخش آبزي پروري داراي سامانه اي به نام دام، طيور و آبزيان است كه تمامي تجهيزات مربوط به بخش، مشتمل بر 200 شركت متقاضي كه حدود 20 قلم كالا، در 50 مدل را ارائه كرده اند را داراست.
سيدعليخاني همچنين در مقايسه اين بخش با ساير بخش هاي كشاورزي گفت: با وجود آنكه مكانيزاسيون سابقه زيادي در بخش آبزي پروري ندارد، تنوع محصولات شيلاتي در اين بخش قابل ملاحظه است.
ورود بيش از 300 هزار دستگاه مكانيزه به عرصه در افق برنامه هفتم توسعه
رئيس گروه بهبود مديريت مزارع و ترويج فناوري ادامه داد: در حال حاضر بيش از 130 هزار دستگاه از انواع تجهيزات آبزي پروري در 27 هزار مزرعه فعال است و در افق برنامه هفتم توسعه مقرر شده است به بيش از 300 هزار دستگاه برسد.
سيدعليخاني به افزوده شدن 170 هزار دستگاه مكانيزه به ناوگان آبزي پروري كشور اشاره كرد و گفت: با اختصاص تسهيلات بلندمدت در افق سالهاي 1402 تا 1406 موجبات افزوده شدن 170 هزار دستگاه مكانيزه به اين ناوگان را فراهم خواهيم كرد.
وي به نقش موثر ترويج براي افزايش عملكرد توليد تاكيد كرد و افزود: با ورود تحقيقات آبزي پروري به عرصه و ترويج روش هاي جديد، موفقيت هاي چشم گيري حاصل شده است. به عنوان مثال با استفاده از اين روش ها وزن بچه ماهيان رهاسازي شده از يك گرم به 50 گرم و در حال حاضر 400 گرم رسيده است كه اين امر كاهش ريسك را به دنبال دارد.
سيدعليخاني همچنين خاطرنشان كرد: توسعه بازار باعث مي شود كه نقش مكانيزاسيون پررنگ تر شود زيرا بازار، موتور توسعه مكانيزاسيون در آبزي پروري است.
وي بر ايجاد تنوع در محصولات عرضه شده در بازار اشاره كرد و گفت: وقتي بازار مدرن كه انواع مختلفي از ماهيان با طعم هاي متفاوت را عرضه مي كند، جاي خود را به بازارهاي سنتي مي دهد، به طور قطع مشتريان بيشتري خواهد داشت و موتور توليد نيز بايد با توسعه مكانيزاسيون و افزايش توليد با روش هاي فوق متراكم بتواند، حجم عظيم ذائقه هاي مردم را پاسخ دهد.
سيدعليخاني افزود: سيستم هاي فوق متراكم توليد بايد با ورود ادوات مكانيزه جديد، چالش هايي چون كمبود اكسيژن، ذرات معلق و وجود بيماري در اين سيستم ها را به كنترل خود درآورد.
گفتني است نمايشگاه جامع كشاورزي ايران سامانه هاي نوين آبياري، ماشين آلات، نهاده ها، گلخانه ها و كشت هاي گلخانه اي 19 تا 22 دي ماه سال جاري در محل دائمي نمايشگاه بين المللي تهران برپا مي شود و سازمان شيلات ايران نيز با ارائه طرح «زنجيره ارزش» در اين نمايشگاه حضور خواهد داشت.
پایگاه خبری شیلات استان بوشهر