تیتر خبرها

آئین بهره برداری از طرح های ملی وزارت جهاد کشاورزی با حضور رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی

سخنان معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران

بسم‌ا… الرحمن الرحیم

جناب آقای رئیس جمهور

با عرض سلام و احترام و کسب اجازه از محضر جناب‌عالی و نیز جناب آقای دکتر خاوازی

به استحضار عالی می‌رسانم:

پرورش میگوی کشور از ۱۲۷۰۰ تن در سال ۹۲، با افزایش نزدیک به چهار برابری به ۴۹۰۰۰ تن در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

در سه سال گذشته، میانگین صادرات میگو، ۲۹۰۰۰ تن در سال بوده است و در یازده ماهه سال ۹۹، نیز بیش از ۱۷۰۰۰ تن از محصول تولیدی، صادر گردید.

در سال‌های اخیر، محصولات شیلاتی به ۲۶ کشور صادر شده اند.

در استان بوشهر، آبزی‌پروری ساحلی و دریایی از مزیت‌های چشمگیر استان است و این استان از قطب‌های مهم صنعت پرورش میگوی کشور است که زنجیره‌های تولید و ارزش در آن شکل گرفته و قوام یافته‌اند و در سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۳۶۰۰ تن میگو در مزارع پرورشی آن تولید شده اند و برای امسال نیز برنامه‌ریزی لازم برای تولید بیش از ۳۰۰۰۰ تن میگو در مزارع پرورشی استان صورت گرفته است.

ان‌شاءا… با برنامه‌ریزی صورت گرفته، امسال در مجموع، با بهره‌برداری از بیش از ۱۶۰۰۰ هکتار مزارع کشور، بیش از تکلیف ۶۰۰۰۰ تنی هدف برنامه ششم، میگو تولید خواهد شد.

از سوی دیگر، تاکنون بیش از ۶۴۰۰۰ هکتار مزارع پرورش میگو به متقاضیان واگذار گردیده که بیش از ۴۰۰۰۰ هکتار آن در دولت تدبیر و امید بوده است.

وسعت مزارع در دست ساخت؛ که تا پایان این دولت به بهره‌برداری خواهند رسید و به ۱۶۰۰۰ هکتار کنونی افزوده خواهند شد، معادل ۷۰۰۰ هکتار می باشد و مجموع سطح قابل بهره‌برداری به بیش از ۲۳۰۰۰ هکتار خواهد رسید که ظرفیت تولید در این مزارع، بیش از ۱۰۰۰۰۰ تن برآورد می‌شود که با تکلیف پیش‌بینی شده برنامه در سال ۱۴۰۴ برابری می‌کند.

و اما مجتمع پرورش میگوی بامداد شیف:

تاکنون دو فاز پرورش‌ میگو در منطقه شیف شهرستان بوشهر به بهره‌برداری رسیده اند و امروز فاز توسعه ای آن، به نام بامداد، با همت سرمایه‌گذاران توسعه‌گر و کارآفرین، و سرمایه‌گذاری ۲۴۰ میلیارد تومانی (دولتی و خصوصی) و احداث همه‌ی زیرساخت‌های مزارع به دست سرمایه‌گذاران، در وسعت ناخالص ۹۰۰ و خالص ۷۰۰ هکتار؛ در قالب ۲۸ مزرعه ۲۵ هکتاری، برای تولید ۳۵۰۰ تن میگوی پرورشی و کارآفرینی برای ۷۰۰ نفر، و به عنوان نماد ۱۵۰ پروژه شیلاتی کشور آماده بهره‌برداری شده است.

وظیفه خود می‌دانم از پشتیبانی‌های همه‌جانبه جناب آقای دکتر گراوند استاندار ارجمند بوشهر و همه ارکان و اعضای شوراهای استانی، در شکوفایی این صنعت در استان سپاسگزاری نمایم.

نکته قابل توجه این است که در سال‌های گذشته میانگین توليد میگو در مزارع برق‌دار، بیش از ۶ تن در هکتار و در مزارع بی‌بهره از نیروی برق، ۵/ ۳ تن در هکتار بوده است و متأسفانه سهم بالایی از مزارع پرورش میگوی کشور از نیروی برق بی‌بهره هستند.

بنابراین ضمن تقدیر از همکاری‌های جناب آقای دکتر اردکانیان وزیر محترم نیرو و همکاران ارجمند ایشان، انتظار می‌رود دستور فرمایند احداث پست و خطوط انتقال برق به مزارع آبزی‌پروری کشور، به منظور پشتیبانی از تولید، شتاب بیشتری بگیرد و تا پایان کار دولت تدبیر و امید، کامل شود.

هم‌اکنون این ۱۵۰ پروژه، با ویژگی‌های یاد شده، آماده بهره‌برداری هستند، که اگر حضرت‌عالی فرمایشی نداشته باشید، خواهشمندم اجازه و دستور بفرمایید بهره‌برداری از آنها آغاز گردد.

سپاسگزارم

درباره ی yarahmadi

مطلب پیشنهادی

رییس اداره شیلات شهرستان گناوه گفت: در راستای مشارکت در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور، ۲ هزار و ۵۰۰ اصله نهال حرا در پسکرانه ساحلی «چور شلی» بندر گناوه کاشته شد.

عبدالمجید امینی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در راستای مشارکت در …

به مناسبت روز شهید انجام شد: دیدار مدیرکل شیلات استان بوشهر و هیات همراه با خانواده محترم شهید حسن ملاح زاده

به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات استان بوشهر به مناسبت بزرگداشت روز شهید و …

حضور مدیرکل شیلات استان بوشهر جمع اساتید و دانشجویان رشته شیلات دانشگاه خلیج فارس استان بوشهر:

به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات استان بوشهر ظهر امروز بیست و یکم اسفند …

نشست شورای مدیران با حضور معاون وزیر و رییس سازمان شیلات ایران و مدیران کل شیلات استان ها برگزار شد:

به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات استان بوشهر صبح امروز بیست و یک اسفند …

با حضور معاون سیاسی استاندار بوشهر، برگزیدگان جشنواره رسانه فجر در استان بوشهر تجلیل شدند

این آیین که با حضور اکبر پورات معاون سیاسی استاندار بوشهر، مدیر کل روابط عمومی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *